Sortida Granera - 03.04.11 - a les 7:45 en la rotonda de Castellar

Crònica Luchon - Baiona

miércoles, 16 de junio de 2010

La jornada va començar 1 hora més tard del previst,,a les 8h enlloc de les 7h perque una cursa ciclista havia de passar per Tourmalet i Aspin en sentit contrari al nostre i tenia la carretera tallada ..grrrrrrrrr ,les previsions meteorologiques eren de pluges "apres-midi" es a dir passat el migdia i per tant voliem arrivar el mes aviat possible a LARUNS ,despres de l'Aubisque i havent fet els 5 cols abans de que arrives la pluja......si t'has de mullar millor que sigui a la vall i no a 2000 m d'alçada amb fred i havent de baixar un port llarg.

arranquem doncs puntuals sense cap aglomeracio , hi ha gent que ja ha segellat carnet de ruta i ja esta pujant el Peyresourde,,pujada amb el cel blau ,ni un núvol ,bon ambient i paisatge de foto.el port es puja amb calma per part de tots excepte el primer frikie del dia , un inepte amb plat gros i corona petita destrossant genolls , plats i bieles a les rampes mes dures.??? incomprensible,,hi ha coses que no s'entenen,amb lo que quedava....

nosaltres a lo nuestro ,fent fotos , xerrant amb la tropela basca , molt i molt abundant i amb un humor i bon rotllo sensacional, ens parlen sobretot de la part que no coneixem , i tots ens avisen que entre Osquitch i Bayona esta lleno de "baches" que en vascuence dialectal vol dir tachuelas i mas tachuelas esgotadores quan portes 300 kms a les cames.....

foto de rigor al rètol i baixada preciosa ,maca ,amb VAL LOURON al fons ....de seguida i sense cap esforç ,(aqui no hi ha relleus , ni palos ni demarrajes ) arrivem a ARREAU , inici dels 12kms de l'ASPIN, seguim amb bon pas ,corones grans i comentant batallitas amb vascos i catalans .

aqui el LORENZO s'enrotlla amb una companya de viatge del nostre grup de Barcelona , que porta un power TAP i cervelo amb rodes ZIPP que tomba d'esquenes i entrena per fer la QH en - 7h aquest dissabte..... la pujada es com les estenalles i coronem sense gastar més gasofa de la justa .A dalt ja passen els primers de la cursa cicilista i mentre avituallem i segellem carnet de ruta la organització ens deixa baixar cap el gran coco de la jornada el mitic TOURMALET.

El cel ja s'esta ja tapant , però tenim la sensacio de que el podrem pujar sense pluja... son les 11:12 h quan arranquem de St Marie de Campan..17 kms de col, molts ciclistes a la ruta, i vaques caminant pel mig,,,,tenen preferencia perque es un grup de ramaders que les traslladen i no hi ha discussio.....passen moltes furgos de'assistencia de les diferents colles participants, inclosa la nostra de TERRADIVERSIONS que ens acompanyara tota la ruta .Allà hi portem la roba , pasta freda ,isotonico,barretes i tot tot el que ens pot fer falta.

arrivem com qui no vol la cosa a les rampes de veritat , les de les galeries que et porten a la MONGIE..9 i 10% constant fins a coronar..la boira alta impedeix veure l'enorme paisatge però almenys no plou....a dalt la foto es inexcusable.HEM FET EL CIM

paravents i avall que el cel s'estan complicant i estem a 2.114 m ...baixada per carretera dolenta dolenta , boteruda fins al monyu,Bareges, Luz St Sauveur ,arrivem a la vall i ha fet un amago de ruixat momentani,,ens escapem de la pluja de moment pero fa vent de cara a la vall que porta a ARGELES fem una mica de grupeta amb mes vascos txirrindularis , i un em comenta que la mestressa l'ha trucat des de Soulour ,a dalt ha fet un ruixat però ara no plou...bien doncs cap amunt 17 kms al sommet col de SOULOUR, al principi costa agafar el ritme però les cames responen be,,hi ha ganes , forces, i no ens falta menjar en cap moment .però compte que els darrers 7 kms ...son al 8/9 % , leche quines rampes inacabables, la boira ja no ens deixa gaudir de les vistes pero coronem amb molt esforç.Hi ha un avituallament i segellem carnet de ruta,Bocata de panceta al canto i foto al rètol.esta pluvisquejant però amb l'impermeable es pot soportar,,,la boira molt espessa ens impedeix veure el millor de la ruta,el circo de LITTOR , entre Soulour i Aubisque .La carretera està picada a la pedra amb tunels i estimballs a la banda ..llastima ,com que no veiem res no pensem que els darrers 3 kms son al 7/8 % , torna a pujar fort pero podem coronar i fer la foto..el xirimiri es va incrementant i la baixada a LARUNS ja es pluja oficial..cagüen ens haviem salvat fins ara..portem 140 kms i 4.400 de desnivell... i ara ens toca rodar 35 kms fins a OLORON ,la meitat van ser de pluja constant però soportable,,el maetro brevetero LORENZO posa a treballar el parafangs de la roda de darrera ,mentre els demés ens mullem el culotte grrrrrrrrr.

a uns 15 kms d'OLORON ens atrapa una grupeta d'unes 15 unitats que fan la non stop,,,,LLORENÇ llegeix rapidament la situacio i ens avisa als 2 neofitos en estas lides ...aqui a roda que aquesta grupeta ens va de conya per rodar acoplats ,,ara venen mes de 45 kms de trams suaus per carreteres secundaries sense transit i per tant necessitem urgentment una grupeta per no cremar-nos amb el plat gros tots 3 en solitari.Pero poc abans punxa un element de la grupeta i tots paren a reparar i esperar , nosaltres seguim de tranquis mentre un subnormal ens intenta atropellar , ambulancias LOPEZ per a mes dades posa la furgo de la vibora en qüestió..c....su padre.

A OLORON km 190 ,punt on es queden a dormir tota la gent que la fa en 2 dies , tenim la nostra furgo i aprofitem per canviar-nos de roba i posar-nos samarreta i mitjons secs, perfecte aixo de tenir assistencia personalitzada en ruta..chapeau. arranquem tot fent temps per a que torni a passar la grupeta que havia parat per la punxada i efectivament als pocs kms arriven i ens acoplem, ara rodem dins un grup amb bon rotllo , a 35/40 kms /h per carreteres secundaries i tranquiles amb un entorn ideal per a rodar en bici , tot verd pobles tipics rurals...es va acostant sense adornar-nos la darrera dificultadt orografica "oficial",col d'Osquitch, uns 5-6 kms amb una entrada durilla al 7% durant 2 kms però despres afluixa bastant i coronem sense més dificultats..el grup s'ha trencat perque les forces ja no son les mateixes, son 245 kms al damunt ja.

aqui a Osquitch tenim "ordres" del mestre LLORENÇ de muntar les llumetes i reflectants, la furgo d'assistencia ja no pararà fins a BAYONNA perque ha d'atrapar als 2 companys de barcelona que van per davant .Nosaltres menjem i abriguem una mica ,però la veritat és que hi ha molta claror per que ens acostem a Bayona i el sol es pòn passades les 10 h del vespre,,es l'aventatge de rodar cap a l'oest.que es fa fosc més tard que a terrassa i es nota ben be mitja hora llarga de claror de dia.

estem al km 250 i ens queden 75 per arrivar,,,les forces correctes ,anem en solitari els 3 i al cap ja tenim en ment l'arrivada triomfal.....però cullleres una rampa de 2kms al 7%...joder serà un "bache" puntual...baixada curta i una altre bache ,mes curt,....i aixi una altre i un altre i un altre, ens passem sense exagerar 50 kms foten carreteres comarcals sense transit amb mes tobogans que al DRAGON KHAN, en algun d'aquests baches veig un 9% ,la mare que va parir els tobogans ..son ja passades les 10 del vespre quan hem d'engegar llumetes , portem un bon equip d'iluminacio i no hem de patir per res a les baixades ,rodem amb ganes i bon ritme,LLORENÇ s'esbaralla un parell de vegades amb el desviador del plat i renega qual cosaco perque se li surt la cadena, calma i tot torna al seu lloc, El cocu pensa en arrivar però ens queden 25 kms encara i no es veu el final d'aquests tobogans .en una parada que fem a un poble per menjar barretes i apretar be el SIGMA del LORI arriva un grup d'unes 10 unitats , son part de la gent que al col d'Osquitx van fer figa ,,ens unim a ells mentre rodem en pla ,però al primer rampot el grup es desfa com un sucre al cafè,, i aqui es on CANCELLARA destapa el tarro de las esencias i toma el mando de las operaciones .L'abuelete esta super motivat i les forces li responen aixi que es posa al davant a rodar a tota pastilla , els 2 debutants en el mon de les brevets fem el que podem per no quedar-nos , a aquest ritme vertiginos els kms cauen rapid ,ja queden menys10 kms i apareixen ja les llums de Bayonne , el canal del riu i molta atencio per no saltar-se les senyals de la organitzacio per arrivar al pavello municipal.

arrivada a meta , son les 23:40 h exitazo total i segellem el carnet de ruta,TENIM LA LUCHON BAYONNE al palmarés. casi nà..